About us

HÉ BROEKIE…!

Minstens vier keer per week pakt Ronnie Tolhuisen van Broekies Bloemen groots uit op een markt. Bij klanten staat hij vooral bekend om zijn brede assortiment orchideeën. “Toen we in de jaren tachtig trouwden, zaten ze al bij mijn vrouw in het bruidsboeket.” 

 

Hij is naar eigen zeggen ‘groot geworden’ op de markt. Eerst zat hij in het fruit. In de jaren tachtig, toen hij zijn huidige vrouw leerde kennen, kwam Ronnie Tolhuisen in de wereld van planten terecht. Sindsdien runt hij samen met zijn schoonfamilie het bedrijf Broekies Bloemen. “Mijn overleden schoonvader heette Broekhaus. Op de markt was het altijd: ‘Hé, Broekie!’ Daar komt die naam dus vandaan. Tot zijn zeventigste is hij steeds mee naar de markt geweest.”

 

Unieke beleving

Tolhuisen zou niet meer zonder de markt kunnen. “De beleving en gezelligheid van een markt vind je nergens anders.” Iedere week staat hij op vier markten: in Ermelo, Putten, Nunspeet en Harderwijk. In het weekend neemt hij vaak ook een braderie , festival, zomerfeest of ander evenement mee. Zijn vrouw helpt en indien nodig springen parttimers bij. Met name in orchideeën is Tolhuisen sterk. Het hele jaar rond verkoopt hij ze voor een vaste prijs.

Het werk van de ambulante bloemist verandert, “De markt wordt steeds meer een weekendding. Aan het begin van de week is het rustig, op woensdag begint het wat te rommelen, op donderdag komen de klanten met een driedaagse werkweek en op vrijdag barst de verkoop los. Dat heeft alles te maken met de 24-uurseconomie. Ga je er niet in mee en blijf je op zondag thuis, dan verlies je het. We zijn van oudsher ondernemers en niet bang om uren te maken.” Wel is Tolhuisen voorzichtig met markten op plaatsen waar de zondagsrust wordt gerespecteerd. “Ik heb in de loop der jaren het vertrouwen gekregen van klanten. Er is een klik. Bij geboorte krijg ik soms een kaartje en als er iemand wegvalt, hoor ik dat ook. Laatst kreeg ik de vraag of ik op zondag naar de boulevard van Harderwijk wilde komen. Dat doe ik niet. Ik wil niemand voor het hoofd stoten. Op zondag ga ik bijvoorbeeld naar markten in Duitsland.”

 

Luisterend oor bij Plantion

Hij koopt alle producten in bij Plantion en verwerkt ze daar in zijn box. Zo’n driekwart komt binnen via bemiddeling, de rest via de klok. “Ik heb soms grote partijen nodig – dan gaat het om veel karren van één product – en die kan ik niet bij de klok weghalen. Voor de continuïteit van de handel is bemiddeling gewoon prettig. Ik heb een heel fijn, vast aanspreekpunt bij Plantion, Leon Cobussen. Elke dag ben ik verzekerd van verse producten.” De marktkoopman is zeer te spreken over de rol van Plantion. “Heel veel gaat in samenspraak. Neem het vroeg veilen in het voorjaar: als koper vind ik het ideaal, omdat ik dan vóór de markt nog tijd heb om op de veiling wat aparte producten in te slaan. Als je met iets zit, is er ook altijd een luisterend oor. Je kunt alles met de mensen van Plantion bespreken. Het is geruststellend dat je samen in één gebouw bent”, zegt Tolhuisen.

 

Amsterdams publiek

“In juli en augustus is het vaak moeilijk om een goed assortiment bij elkaar te krijgen. Maar voor mij zijn de zomermaanden belangrijk. Op de Veluwse campings zit veel Amsterdams publiek. Men wil een plantje dat vier weken staat om het daarna aan de buren te geven of weg te gooien. Op de zomerbraderieën wil ik de campinggasten graag bedienen. Als je dat bij Plantion aansnijdt, merk je dat er echt moeite wordt gedaan om je te helpen.”

Bron: Plantion